Vuonna 2006 asensin taloomme Farmijet 50 ja naapuritaloomme
Farmijet 20 pellettipolttimet vanhoihin lämmityskattiloihin. Alkukommellusten jälkeen
laitteet ovat toimineet ja lämmityskustannukset ovat pysyneet pienempänä
verrattuna entiseen öljylämmitykseen.
Olen joka vuosi vaihtanut kahteen
polttimeen lukuisia määriä pronssisia liukulaakereita. Polttimessa on kaksi
akselia ja yhteensä laakereita on neljä kappaletta. Kahdessa polttimessa
on siis yhteensä kahdeksan kappaletta laakereita. Lämmityskaudessa meni vähintään yksi laakeripaketti
per poltin, joten kahdeksan vuoden kuluneilla laakereilla voisi jo tänä vuonna valaa
jonkin kokoisen pienoisveistoksen.
Polttimien rakenne
oli jo vuosien varrella syöpynyt mieleen useiden laakerien vaihtojen yhteydessä, joten kehitin
suunnitelman miten asia korjataan. Viime syksynä 2013 teetin uudet osat Oriveden Metalli ja Putkessa, ja tein muutostyöt pellettipolttimiin. Parannellut polttimet ovat pyörineet seitsemän kuukautta,
joten nyt on väliraportin paikka.
Polttimet pitivät ennen nitinää ja kitinää melkein aina
käydessään ja lopulta jäivät jumiin, kun laakerit olivat kuluneet soikeiksi. Nyt
ei pidä kumpikaan poltin ylimääräisiä ääniä ja ovat toimineet moitteettomasti.
Katsotaan, kuinka kauan polttimet pelittävät. Arvioin, että paljon pidempään kuin
entisellä rakenteella.
Ostin vuonna 1980 Korson Rauta ja Valun grafiikanprässin ja siinä
oli teflonliuskat akselipesissä. Liuskoista oli aina ongelmia ja vaihdatin ne
80-luvun puolessa välissä pronssisiin liukulaakereihin. Hyvin on prässi sen
jälkeen toiminut. Eipä tursua enää laakeriliuskat ulos pesästä. Siihenkin sain apua Oriveden Metallista ja Putkesta.
![]() | |||
Kuvassa ylimmät akselit ovat 20 ja 50 Kw poltinruuvit. Alempi akseli on uusi versio sekä sen lisälaakeripesä ja asennus tarvikkeet. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti